بازگشت به عقب   باشگاه جوانان ایرانی / تالار گفتمان ایرانیان > باشگاه عمومي > دين و دنيا

نکات

پاسخ
 
ابزار گفتگو
قديمي Monday 18 March 2013   #1
شمع
من ایرانیم آرمانم شهادت
 
نشان شمع
 
تاريخ ثبت نام: Jun 2008
مكان: تهران
پاسخ‌ها: 13,281
روزنوشته ها: 3
سوال و پاسخ مسابقه بزرگ قرآنی به همراه اسامی برندگان هر دوره




با سلام و عرض ادب خدمت تمامی قران دوستان
به اطلاع می رساند:

برای دستیابی هرچه سریعتر به سوالات و پاسخ های قرانی اداور گذشته
این پست ایجاد گردید

لطفا
طراحان سوال هر دوره
سوال و پاسخ را بعد از اتمام قرعه کشی
ضمن قرار دادن پاسخ در پست مسابقه قرانی
نمونه سوالات و پاسخ ان را به همراه
اسامی شرکت کنندگان هر دوره اینجا قرار دهید
التماس دعا



__________________
شمع حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 2 كاربر از شمع بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Monday 18 March 2013   #2
شمع
من ایرانیم آرمانم شهادت
 
نشان شمع
 
تاريخ ثبت نام: Jun 2008
مكان: تهران
پاسخ‌ها: 13,281
روزنوشته ها: 3
ج: سوال و پاسخ مسابقه بزرگ قرآنی به همراه اسامی برندگان هر دوره

ان هذا القران یهدی للتی هی اقوم
همانا این قران خلق را به راست ترین و استوار ترین راه هدایت می کند.




سوال و پاسخ
✿◕✿ اولین دوره مسابقه بزرگ قرآنی✿◕✿

پاسخ سوال اول:
یکی در معرفت است که انسان قبل از این سوره می ‌گوید-إنی وجهت وجهی للذی فطر السماوات و الارض- با معرفت شروع می کند و از در معرفت وارد بهشت می ‌شود.وقتی آیه مبارکه «بسم الله» را می ‌گوید از در_ذکر _وارد بهشت می ‌شود.وقتی آیه مبارکه «الحمد لله رب العالمین» را می ‌گوید از در_شکر _ وارد بهشت می ‌شود.وقتی «الرحمن الرحیم» را می‌گوید از در_______رجا _____ وارد بهشت می‌شود. وقتی «مالک یوم الدین»را می گوید از در_______خوف _____وارد بهشت می‌شود .
وقتی «ایاک نعبد و ایاک نستعین» را می گوید از __________اخلاص و عبادت خالصه _______ وارد بهشت می ‌شود. وقتی «اهدنا الصراط المستقیم» را می گوید از راه ____________دعا ________ وارد بهشت می ‌شود. وقتی «صراط الذین انعمت علیهم» را می‌ گوید از راه _ائتسا و اقتدای به انبیا و اولیای الهی _____ وارد بهشت می‌شود.

پاسخ سوال دوم :

تقسیم سوره حمد بین خدا و عبد به چه صورت است ؟

قسمتی از این سوره مال خداست، قسمتی از این سوره مال عبد است.
آنجا که سخن از حمد و ثنا و خضوع و خشوع است سهم خداست آنجا که سخن از دعا و مسئلت و طلب و خواستن است نصیب عبد است.
از «الحمد لله» تا «ایاک نستعین» از آن خداست از «اهدنا الصراط المستقم» تا پایان از آن عبد است

پاسخ سوال سوم:

صراط المستقیم؛ راه انبیا وصدیقین ،صلحاوشهدا


لیست شرکت کنندگان:


1-کاربرگرامیf.chivaei

2-کاربرگرامی مقداد

3-کاربرگرامی افشین A

4-کاربرگرامیmohammad62


5-کاربرگرامیkhalerize



برای سلامتی خودشون و خانواده محترمشان صلوات



در ضمن در دور اول
از کاربر گرامی RAHA-1984بخاطر حضور فعالشون
برای راه افتادن این مسابقه متشکریم

برگزارکننده قرعه کشی دور اول کاربرZaynab




__________________
شمع حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 2 كاربر از شمع بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Thursday 21 March 2013   #3
مقداد
همسایه حضرت معصومه سلام الله علیها و علی اخیها
 
نشان مقداد
 
تاريخ ثبت نام: May 2012
مكان: قم، قطعه ای از بهشت
پاسخ‌ها: 5,388
روزنوشته ها: 2
ج: سوال و پاسخ مسابقه بزرگ قرآنی به همراه اسامی برندگان هر دوره

سؤال اوّل: آیه ای که دلالت بر همآورد طلبی قرآن و در نتیجه اعجاز قرآن دارد را با ترجمه بنویسید؟
سؤال دوم: اعجاز قرآن و ماهیّت آن را توضیح دهید؟
سؤال سوم: فرق بین وقایع عادی و معجزه خارق عادت را توضیح دهید؟
سؤال چهارم: علت درخواست معجزه توسط امتهاى مختلف چه بوده است؟


جواب سؤال اوّل:
وَ إِن كنتُمْ فى رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَ ادْعُوا شهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صدِقِينَ(23)

جواب سؤال دوم:
قرآن كريم در آيه مورد بحث ، و آياتى كه نقل كرديم ، ادعاء كرده است : بر اينكه آيت و معجزه است ، و استدلال كرده باينكه اگر قبول نداريد، مانند يك سوره از آنرا بياوريد، و اين دعوى قرآن بحسب حقيقت بدو دعوى منحل ميشود، يكى اينكه بطور كلى معجره و خارق عادت وجود دارد، و دوم اينكه قرآن يكى از مصاديق آن معجزات است ، و معلوم است كه اگر دعوى دوم ثابت شود، قهرا دعوى اولى هم ثابت شده ، و بهمين جهت قرآن كريم هم در مقام اثبات دعوى اولى برنيامد، و تنها اكتفاء كرد با ثبات دعوى دوم ، و اينكه خودش معجزه است و بر دعوى خود استدلال كرد به مسئله تحدى ، و تعجيز، و وقتى بشر نتوانست نظير آنرا بياورد هر دو نتيجه را گرفت .

جواب سؤال سوم:
تنها فرقى كه ميان روش عادت با معجزه خارق عادت هست ، اين است كه اسباب مادى براى پديد آوردن آنگونه حوادث در جلو چشم ما اثر مى گذارند، و ما روابط مخصوصى كه آن اسباب با آن حوادث دارند، و نيز شرايط زمانى و مكانى مخصوصش را مى بينيم ، و از معجزات را نمى بينيم ، و ديگر اينكه در حوادث طبيعى اسباب اثر خود را بتدريج مى بخشند، و در معجزه آنى و فورى اثر مى گذارند.
مثلا اژدها شدن عصا كه گفتيم محال عقلى نيست ، در مجراى طبيعى اگر بخواهد صورت بگيرد، محتاج بعلل و شرائط زمانى و مكانى مخصوصى است ، تا در آن شرائط، ماده عصا از حالى بحالى ديگر برگردد، و بصورتهاى بسيارى يكى پس از ديگرى در آيد، تا در آخر صورت آخرى را بخود بگيرد، يعنى اژدها شود، و معلوم است كه در اين مجرا عصا در هر شرايطى كه پيش آيد، و بدون هيچ علتى و خواست صاحب اراده اى اژدها نميشود، ولى در مسير معجزه محتاج بان شرائط و آن مدت طولانى نيست ، بلكه علت كه عبارتست از خواست خدا، همه آن تاءثيرهائى را كه در مدت طولانى بكار مى افتاد تا عصا اژدها شود، در يك آن بكار مى اندازند، همچنانكه ظاهر از آياتيكه حال معجزات و خوارق را بيان مى كند همين است .

جواب سؤال چهارم:
اين آن علتى است كه امتهاى انبيا را وادار كرد تا از پيغمبر خود معجزه اى بخواهند، تا مصدق نبوتشان باشد، و منظورشان از درخواست معجزه ، همانطور كه گفته شد تصديق نبوت بوده ، نه اينكه بر صدق معارف حقه ايكه بشر را بدآن ميخواندند دلالت كند، چون آن معارف مانند توحيد و معاد همه برهانى است ، و احتياج به معجزه ندارد.

با تشکّر از شرکت کنندگان:
Zaynab
f.chivaei
شمع
khalerize



برگزارکننده قرعه کشی دور سوم کاربر khalerize


برنده:
f.chivaei


با تشکّر از برگزار کننده مسابقه جناب شمع و کمک کار ایشان RAHA-1984 خانم.
__________________
آیت الله حاج میرزا احمد سیبویه، از آقای شیخ حسین سامرایی كه از اتقیای اهل منبر در عراق بودند، نقل كردند: ...طرف عصر به سرداب مقدس رفتم... حالی پیدا كردم و متوجه مقام حضرت صاحب الأمر علیه السلام شدم.
در آن حال صدایی از پشت سر شنیدم كه به فارسی فرمود: به شیعیان و دوستان بگویید كه خدا را به حق عمه ام حضرت
زینب سلام الله علیها قسم دهند، كه فرج مرا نزدیك گرداند.
ستاره ی درخشان شام ص 330، به نقل از شیفتگان حضرت مهدی علیه السلام ج 1، ص 251.


اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج بحقّ الزّینب(سلام الله علیها) و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و شیعته و المستشهدین بین یدیه
مقداد حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
كاربران ذيل از مقداد بابت اين نوشته مفيد تشكر كرده‌اند :
قديمي Friday 5 April 2013   #4
حبیبی یاحسین
منتظر منتقم فاطمه...
 
نشان حبیبی یاحسین
 
تاريخ ثبت نام: Dec 2012
مكان: ایران
پاسخ‌ها: 290
ج: سوال و پاسخ مسابقه بزرگ قرآنی به همراه اسامی برندگان هر دوره

سوال و پاسخ
✿◕✿ پنجمین دوره مسابقه بزرگ قرآنی✿◕✿
1)مراد از دین ونعمت در آیه (الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتی)چه چیزی می باشد؟

نتيجه بيان گذشته اين شد كه آيه : (( اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتى )) ، مى فهماند كه مراد از دين مجموع معارف و احكام تشريع شده است چيزى كه هست امروز مطلبى بر آن معارف و احكام اضافه شده ، و مراد از (( نعمت )) هر چه باشد امرى معنوى و واحد است ، و كانه ناقص بوده ، يعنى اثرى كه ب ايد نداشته ، امروز آن نعمت ناقص تمام شد، و در نتيجه امروز آن معارف و احكام اثرى كه بايد داشته باشند دارا شده است .
و كلمه نعمت بر وزن (( فعله )) صيغه اى است كه در مواردى كه بخواهى از نوع چيزى سخن بگوئى در اين قالب مى گوئى ، و نعمت بر اى هر چيز عبارت است از نوع چيرهائى كه با طبع آن چيز بسازد، و طبع او آن چيز را پس نزند و موجودات جهان هر چند كه از حيث اينكه در داخل نظام تدبير قرار گرفته اند، همه به هم مربوط و متصلند، و بعضى كه سازگار با بعض ديگرند نعمت آن بعض بشمار مى روند،
2)چه روزی کافران از غلبه به دین اسلام ناامید شدند؟
همان روزى است كه آيه «الیوم یئس الذین کفروا» در آن روز نازل شده ، قهرا روز نزول اين سوره است ، البته اين در صورتى است كه جمله (( اليوم يئس الذين كفروا... )) معترضه و به حسب معنا مرتبط با آيه اى باشد كه آن را احاطه كرده ، و يا بگوئيم نزول اين آيه حتى بعد از نزول سوره و در روزى بوده كه بعد از آن ديگر هيچ آيه اى نازل نشده ، چون دنبالش فرموده : (( امروز ديگر دين شما كامل شد )) .
3)آخرین امید کافران برای نابودی اسلام چه بوده؟
بعد از نوميدى و نرسيدنشان به اهداف شومى كه داشتند آخرين اميدى كه به زوال دين و موت دعوت حقه آن بستند اين بود كه به زودى داعى به اين دعوت و قائم به امر آن يعنى رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) از دنيا مى رود، و فرزند ذكورى هم كه اهدافش را تعقيب كند ندارد، و منشا اين اميدواريشان اين بود كه آنها مى پنداشتند دعوت دينى هم يك قسم سلطنت و پادشاهى است ، كه در لباس نبوت و دعوت و رسالت عرضه شده است ، پس اگر او بميرد يا كشته شود اثرش منقطع ، و يادش و نامش ‍ از دلها مى رود، همانطور كه وضع همه سلاطين و جباران چنين بوده است ، و يك پادشاه يا امپراطور هر قدر هم كه در نيرومندى و ديكتاتورى و سوار شدن بر گرده مردم به نهايت درجه مى رسيد به محضى كه مى مرد يادش هم از دلها مى رفت ، و قوانين و سنت هايش با خود او دفن مى شد، جمله : (( ان شانئك هو الابتر )) بطورى كه از روايات شان نزول بر مى آيد به اين حقيقت اشاره دارد.
پس همانطور كه گفتيم اين آرزو و آرزوهائى مثل آن بوده كه اميد شوم مذكور را در دلهاى كفار راه مى داده ، و به اطفاء نور دين به طمعشان مى انداخته ، و در نظر اوهام و خيالهاى خامشان زينت مى داده ، كه اين دعوت طاهره چيزى به جز يك پديدار نيست ، كه به زودى گردش ‍ روزگار دروغ بودنش را روشن نموده ، طومارش را بر مى چيند، و اثرش ‍ را از صفحه روزگار محو مى سازد، ليكن خوشبختانه ظهور تدريجى اسلام و غلبه آن بر هر دين و اهل دينى كه به ستيز با آن پرداخت . و انتشار آوازه اش و اعتلاء كلمه اش به شوكت و قوت ، همه آن آرزوها را بباد داد، و در نتيجه كفار را از اينكه بتوانند عزيمت رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) را تباه بسازند، در پاره اى از اهداف حركتش را متوقف كنند، و به مال و يا جاه تطميعش كنند به كلى مايوس شدند.

4)مراد از اکمال دین در این آیات چه بوده است؟

و به عبارتى ديگر مراد از كمال دين و تماميت نعمت ، كمال و تماميت آن ظواهر دينى و مراسمى است كه مسلمانان در دست داشتند و بدون ترس و واهمه از دشمن ، آن مراسم را انجام داده و آن ظواهر را عملى كردند، بدون اينكه يك نفر از كفار در بينشان باشد، اين است مراد از كمال و تماميت دين ، نه كمال شرايع و معارف احكامى كه به تدريج از ناحيه خداى تعالى تشريع مى شد و همچنين مراد از اسلام ظاهر موجود از اسلام است كه مسلمانان آن روز به خاطر همان ظاهر مسلمان خوانده مى شدند و تو خواننده مى توانى اينطور بگوئى كه هدف اين روايات اين است كه به مردم تفهيم كند كه مراد از دين ، صورت دين است صورتى كه در اعمال مسلمانان مشاهده مى شود و معلوم است كه دين به اين معنا بعد از زياد شدن رو به نقصان مى گذارد.


شرکت کنندگان محترم این دوره به ترتیب ارسال پاسخ:
جناب آقای شمع
جناب آقای f.chivaei
جناب آقای افشینA
جناب آقای صبح
سرکار خانم khalerize
واما برنده این دوره از مسابقات قرآنی جناب آقای افشینAمی باشند
باآرزوی موفقیت برای شما عزیزان
__________________
بسم الله الرحمن الرحیم
«وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ»

صدق الله اعلی العظیم

آخرين ويرايش حبیبی یاحسین ، Friday 5 April 2013 در 11:31PM.
حبیبی یاحسین حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
كاربران ذيل از حبیبی یاحسین بابت اين نوشته مفيد تشكر كرده‌اند :
قديمي Wednesday 1 May 2013   #5
شمع
من ایرانیم آرمانم شهادت
 
نشان شمع
 
تاريخ ثبت نام: Jun 2008
مكان: تهران
پاسخ‌ها: 13,281
روزنوشته ها: 3
ج: سوال و پاسخ مسابقه بزرگ قرآنی به همراه اسامی برندگان هر دوره

امتیازات شرکت کنندگان در مسابقه ی قرآنی تا پایان دور هشتم:

خانم ها وآقایون

یک امتیازی ها:
، علوی mohammad62 ،L2RAایناز، سایه ،


دوامتیازی ها:
میرزاعبدالزکی، صبح


چهارامتیازی ها:
Beatriceحبیبی یا حسین ،

هفت امتیازی ها:
Zaynab، Khalerize ،مقداد


هشت امتیازی:
Aافشین

نه امتیازی:
شمع

__________________
شمع حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
پاسخ

Bookmarks


كاربراني كه در حال مشاهده اين گفتگو هستند : 1 (0 عضو 1 ميهمان)
 
ابزار گفتگو

قوانين ارسال نوشته
شما نمی توانید سرنگار جدید ارسال نمائید.
شما نمی توانید پاسخ ارسال کنید.
شما نمی توانید ضمیمه ارسال کنید
شما نمی توانید نوشته های خود را ویرایش نمائید

کدتالار روشن هست
شكلكهاروشن هستند
[IMG]کد روشن هست
كد HTML خاموش هست

پرش به تالار مورد نظر


كليه زمانها +3.5 نسبت به گرينويچ . هم اكنون ساعت 06:00PM مي‌باشد.


© کليه حقوق براي باشگاه جوانان ايراني محفوظ است .
قوانين باشگاه
Powered by: vBulletin Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Theme & Persian translation by Iranclubs technical support team
اين وبگاه صرفا خدمات گفتمان فارسي بر روي اينترنت ارائه مي‌نمايد .
نظرات نوشته شده در تالارها بعهده نويسندگان آنهاست و لزوما نظر باشگاه را منعكس نمي‌كند
no new posts