بازگشت به عقب   باشگاه جوانان ایرانی / تالار گفتمان ایرانیان > باشگاه عمومي > دين و دنيا

نکات

پاسخ
 
ابزار گفتگو
قديمي Wednesday 16 October 2002   #1
amir251
منتظر
 
نشان amir251
 
تاريخ ثبت نام: Oct 2002
پاسخ‌ها: 27
Cool دکتر علي شريعتي

بنام معشوق
سلام دوستانم
یه سوال دارم:
دکتر علی شریعتی که بود؟
.............................................
اگر موافق این اسلام! نبود چرا بنام او خیابان نام گذاشتند...اگر موافق این اسلام! بود چرا هیچ حرفی از او نیست؟
...........................
او 2 کاره بسیار مهم انجام داد که از هیچ کدام از آقایان ساخته نبود:
1-انتقال دین و مباحث دینی از مساجد به دانشگاهها
2-جلوگیری از کمونیست شدن جوانها در آن زمان که کفر بیداد میکرد
............................................
خدایا چگونه زیستن را به من بیاموز خود چگونه مردن را خواهم آموخت
..............................................
کافیست همین یک جمله از او را درک کنیم.........باور کنید مشکلی نه اینجا خواهیم داشت نه آنجا..
...........................................
حتما کتاب : پدر و مادر ما متهمیم.. را بخوانید
amir251 حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 2 كاربر از amir251 بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Wednesday 16 October 2002   #2
SAFA
عضو ثابت
 
نشان SAFA
 
تاريخ ثبت نام: Jul 2002
سن: 44
پاسخ‌ها: 6,212
من هم آن كتاب را خوانده ام ... سالها پيش ... كتاب زيبائي است ... اما برادر من هر قدر بيشتر مطالغه كردم ... بيشتر متوجه ابعاد پيچيده انسانها شدم ... دكتر شريعتي هم يك انسان بود با تمام پيچيدگيهاي يك انسان ... اما زيركتر و جلو تر از زمان خويش و من و تو به عنوان مخاطب او نه بايد مانند بعضي راه انكار و تكفير او را بپيمائيم و نه او را چونان بتي بزرگ بپرستيم ... هر دو راه خبط است ... چون شريعتي ...شريعتي است ... با همه تيزبني هاي اجتماعي و اعتقادي اش و همه تندرويهاي بي موردش .... يادش گرامي باد
SAFA حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Thursday 17 October 2002   #3
filsoofebahal
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: Oct 2002
مكان: Mashhad
پاسخ‌ها: 10
با سلام به تمامي دوستان
من اين متن را و چند متن شبيه به اين را در سايت بگومگو (كه يك سايتي مثل همين ايران كلوپ است)گذاشتم. توضيح اينكه من اين متن را در تاپيكي كه بيش از 20 نفر در آن شركت داشتند نوشتم.
كه گويا آنها خوششان نيامد و گفتند شما به شخصيتها توهين ميكنيد و بعد از چند وقت تالار مذهب و فلسفه را بستند و اعلام كردند جو بدي بوجود آمده است.
ولي به هر حال من نظر خودم را درمورد شريعتي در اينجا هم مينويسم و اميدوارم كساني پيدا شوند كه در مورد آن فكر كنند و بحث خوبي را داشته باشيم شايد من هم چيز جديدي دستگيرم شود.

شريعتي چگوني موجودي است؟
دوستان عزيز من ميخواهم در اينجا مطلبي را بيان كنم كه مطمعنم به خيليها خوششان نخواهد آمد . پيشاپيش مرا ببخشيد.

اولا بايد بگويم كه من اكثر كتابهاي شريعتي را خوانده ام .
از نظر من شريعتي با زيركي خاص يك آدم باهوش و تحصيلكرده اقدام به تفسير قرآن و اسلام كرده و تقريبا ميتوان گفت اسلامي نو بوجود آورده. شريعتي بر اساس رويكرد فيلسوفهاي قرن بيستم اروپا كه رويكردي ايدئولوژيك ميباشد اقدام به بنيان گذاري يك ايدئولوژي انقلابي از اسلام ميكند كه سالها بعد به يكي از زيرساختهاي اصلي انقلاب ايران ميشود. اشتباهي كه ماركسها و انگلسها و فرويدها كردند و با هدف به خيال خودشان اصلاح جوامع و نجات طبقه كارگر و يا در مورد شريعتي نجات اسلام و شيعه و انسانيت ، بشر را به مهلكه اي خطرناكتر از پيش انداختند. اين ديدگاه من از نظر سياسي به شريعتي است : عوامفريبي كه خود را به مظلوميت ميزند و با قدرت كلام ، استفاده از نقطه ضعف ديني جامعه ، استفاده از قشر به اصطلاح تحصبلكرده و روشنفكر كه هر فكري را ميتوان با شعارهاي انقلابي و نو بر اساس علوم جديد به خوردشان داد ، همان خورده هايي از اسلام را كه براي اين مردم بدبخت باقي مانده بود را نابود ميكند. رويكرد شريعتي به اسلام رويكردي عقلي و انتقادي است . او به جاي اينكه قرآن را با توجه به احاديث و گفته هاي ائمه تفسير كند مينشيند و براي خودش سمبل سازي ميكند (مثل يونگ و اريك فروم و ... ), ميگويد اين شيطاني كه قرآن گفته منظورش هوش بشر است و از اين قبيل چيزها ... كه اگر هر آدمي با اين رويكرد به قرآن نگاه كند و بخواهد بنشيند و به راي خود قران را تفسير كند خدا ميداند كه چه دينهاي جديدي به ظهور خواهند رسيد (ميتوانيد به فصل فلسفه خلقت در كتاب انسان بي خود و يا كتابهاي ديگر شريعتي مراجعه كنيد . همچنين كتاب كوير را كه همه ميشناسند و داستاني را كه در آغاز شروع ميكند به گفتن همان فلسفه خلقت است كه صورت ادبي به آن داده است.)
ائمه ما به كرات در احاديثي كه از ايشان رسيده گفته اند كه قرآن كلام خداست و تنها كساني كه به علوم آن احاطه دارند ما هستيم . و يا هر كس به راي قرآن ر ا تفسير كند در دين خدا بدعت آورده و از دين خارج است . در ضمن بايد عرض كنم كه تك تك آيه هاي قرآن توسط ائمه تفسير شده اند. شما مي توانيد به جاي خواندن اين برداشتهاي عارفانه و صوفيانه مولوي و حافظ و شريعتي (يا اين موجود عجيب قمشه اي) و ... مستقيما به كلام ائمه مراجعه كنيد. چرا ما تفسير امام حسن عسگري را كنار بگذاريم و بريم ببينيم مولوي چي گفته؟

اين شريعتي كسي است كه سالها ذهن و فكر من را به خودش مشغول داشت و درنهايت فهميدم كه عجب كلاه گشادي سرم رفته.

من به همه شما توصيه ميكنم هر متني را كه ميخوانيد اگر چه زيبا باشد و دلنشين و هزاران نكته جالب در آن باشد ، برهزر باشيد كه شايد شيطاني با چهره اي به ظاهر زيبا در پس آن نباشد. به عقيده عده اي هر چيز زيبا خدايي است ولي من به همه شما اخطار ميدهم كه شيطان هم زيباست و هم اغواگر.
اگر آخوندها و عالمان ديني اين زمانه قشر عامي و ساده جامعه را خر ميكنند تا حكومتها سوارشان شوند ، شريعتي و امثال او قشر تحصيلكرده و دانشمند جامعه را خر ميكنند تا در جهت اهدافي پليدتر از مال مردم خوري حكومتهاي حاكم از آنها استفاده شود.
filsoofebahal حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 3 كاربر از filsoofebahal بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Thursday 17 October 2002   #4
amir251
منتظر
 
نشان amir251
 
تاريخ ثبت نام: Oct 2002
پاسخ‌ها: 27
[QUOTE]نوشته شده بوسيله filsoofebahal
[B]با سلام به تمامي دوستان

سلام دوست عزيز
لطف بفرماييد و مرجع حقيقي از ائمه ارائه دهيد برويم و مطالعه كنيم؟
مگر غير از اين است كه حدود 80% احاديث نقل شده توسط علماي اهل تسنن ميباشد؟
پس چه مرجع دست نخورده اي باقي ميماند؟
ضمنا اگر تفسير كردن قرآن توسط افراد دست بردن در محتوي آن است پس علامه طباطبايي هم مشرك است.
چون طبق نظر شخصيش تفسير كرده
يا علي.........
amir251 حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Tuesday 22 October 2002   #5
filsoofebahal
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: Oct 2002
مكان: Mashhad
پاسخ‌ها: 10
سلام امير

اول ببخشيد كه من نميتوانم زياد به اينجا سر بزنم.

همان طور كه شما گفتيد احاديث بسياري از ائمه نقل شده است كه صحت آنها مجهول ميباشد. به طور مثال اگر به كتاب بهار الانوار مراجعه كنيد بسياري از اين احاديث جعلي را خواهيد ديد. در حديث شناسي انواع مختلف حديثها وجود دارد از قبيل متواتر , قدسي و ضعيف كه اينها بر حسب اينكه چند نفر آنها را نقل كرده اند و آن كساني كه نقل كرده اند چه كساني بوده اند تقسيم بندي ميشود. اغلب حديثهاي متواتر حديثهايي است كه سني و شيعه هر دو گفته اند.
و در ضمن خود ائمه ميدانستند كه اين تحريفها انجام خواهد شد و به همين خاطر امام موسي بن جعفر گفته اند كه هرگاه از طرف ما دو حديث مختلف شنيديد, آنها را با قران مطابقت دهيد , هرگاه با قران و احاديث ديگر ما مشابهت داشت صحيح است والا باطل است.
در مورد مرجع هم ميتوانم بگويم كتاب اصول كافي يكي از مراجع معتبر و اصلي شيعه ميباشد كه ميتوانيد به آن مراجعه كنيد. و در مورد تفسير قرآن هم تفسير امام حسن عسگري موجود هست و هم تفسيرهاي روايي كه علما از احاديث جمع آوري كرده اند مانند تفسير جامع.

و اما در مورد علامه طباطبايي بايد بگويم كه بسياري از علما با ايشان مخالف بوده اند و هستند, و ايشان را بدعتگذار در دين ميدانند به اين معني كه از نظر عده اي كه من هم فكر ميكنم نظرشان صحيح است وارد كردن عرفان و فلسفه در تعاليم اسلامي كاري خطا و ايجاد انحراف در دين است.
من چون شايد وقت نكم به اينجا سر بزنم براي كساني كه علاقه داشته باشند يك كتاب معرفي ميكنم:
كتاب مكتب تفكيك نوشته (يادم نمياد)
اين كتاب درمورد اين مطلب است كه بايد راههاي مختلف شناختي از هم جدا شوند. در اين كتاب نويسنده بررسي ميكند كه عارفها چه ميگويند , فلاسفه چه ميگويند , قرآن و حديث چه ميگويد و كساني كه اين سه يا دوتاي آنها را با هم قاطي كرده آند چه ميگويند.
filsoofebahal حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
كاربران ذيل از filsoofebahal بابت اين نوشته مفيد تشكر كرده‌اند :
قديمي Wednesday 23 October 2002   #6
amir251
منتظر
 
نشان amir251
 
تاريخ ثبت نام: Oct 2002
پاسخ‌ها: 27
نقل قول:
نوشته شده بوسيله filsoofebahal
سلام امير

اول ببخشيد كه من نميتوانم زياد به اينجا سر بزنم.

همان طور كه شما گفتيد احاديث بسياري از ائمه نقل شده است كه صحت آنها مجهول ميباشد. به طور مثال اگر به كتاب بهار الانوار مراجعه كنيد بسياري از اين احاديث جعلي را خواهيد ديد. در حديث شناسي انواع مختلف حديثها وجود دارد از قبيل متواتر , قدسي و ضعيف كه اينها بر حسب اينكه چند نفر آنها را نقل كرده اند و آن كساني كه نقل كرده اند چه كساني بوده اند تقسيم بندي ميشود. اغلب حديثهاي متواتر حديثهايي است كه سني و شيعه هر دو گفته اند.
و در ضمن خود ائمه ميدانستند كه اين تحريفها انجام خواهد شد و به همين خاطر امام موسي بن جعفر گفته اند كه هرگاه از طرف ما دو حديث مختلف شنيديد, آنها را با قران مطابقت دهيد , هرگاه با قران و احاديث ديگر ما مشابهت داشت صحيح است والا باطل است.
در مورد مرجع هم ميتوانم بگويم كتاب اصول كافي يكي از مراجع معتبر و اصلي شيعه ميباشد كه ميتوانيد به آن مراجعه كنيد. و در مورد تفسير قرآن هم تفسير امام حسن عسگري موجود هست و هم تفسيرهاي روايي كه علما از احاديث جمع آوري كرده اند مانند تفسير جامع.

و اما در مورد علامه طباطبايي بايد بگويم كه بسياري از علما با ايشان مخالف بوده اند و هستند, و ايشان را بدعتگذار در دين ميدانند به اين معني كه از نظر عده اي كه من هم فكر ميكنم نظرشان صحيح است وارد كردن عرفان و فلسفه در تعاليم اسلامي كاري خطا و ايجاد انحراف در دين است.
من چون شايد وقت نكم به اينجا سر بزنم براي كساني كه علاقه داشته باشند يك كتاب معرفي ميكنم:
كتاب مكتب تفكيك نوشته (يادم نمياد)
اين كتاب درمورد اين مطلب است كه بايد راههاي مختلف شناختي از هم جدا شوند. در اين كتاب نويسنده بررسي ميكند كه عارفها چه ميگويند , فلاسفه چه ميگويند , قرآن و حديث چه ميگويد و كساني كه اين سه يا دوتاي آنها را با هم قاطي كرده آند چه ميگويند.
سلام
صحت اصول كافي را چگونه اثبات ميكنيد؟
amir251 حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Friday 25 October 2002   #7
chakad
عضو ثابت
 
نشان chakad
 
تاريخ ثبت نام: Oct 2002
پاسخ‌ها: 67
ارسال پيام توسط Yahoo به chakad
سلام دوستان
از خوندن اين تاپيك خيلي لذت بردم,بحث جالبي
اما با نظر دوست فيلسوفمون موافق نيستم.براي اين چند تادليل دارم
اول اينكه در اون سالها دكتر تاثير زيادي در جذب جوانان به سمت انقلاب داشتند.من افراد مذهبي زيادي رو ميشناسم كه در ابتدا با كتابهاي دكتر به سمت دين و حجاب و... گرايش پيدا كردند.اگر دكتر شريعتي با افكار شيطاني اين مطالب رو مينوشت مسلما نمي توانست باني خير شود واين تاثير رو بگذارد.در ادامه دكتر شريعتي رو از زبان دو بزرگ بيان ميكنم:
شهيد دكتر مصطفي چمران در هنگام خاكسپاري شريعتي:"اي علي شايد تعجب كني,اگر بگويم كه همين هفته گذشته كه به محور جنگ بنت جبل رفته بودم...فقط يك كتاب برده بودم و آن كوير تو بود ,كويري كه يك عالم معني و غناداشت....
اي علي!ياد تو گفته هاي تو براي من نوعي نماز است كه مرا به خدا نزديكتر مي كند.تو اي علي در تمام نمازهاي مخلصانه ما حضور داري..."
(از كتاب چهرهاي درخشان)

نميدونم كتاب"شريعتي جستجوگري در مسير شدن",نوشته شهيد دكتر بهشتي رو خونديد يا نه(كتاب جالبي)
در بخشي از كتاب اومده(از زبان دكتر بهشتي):"دكتر از ديد من ,از انديشه آميخته به مكتب هاي اروپاييّّ و نو,يا عرفان ايران زمين و هند,يا آميزه هاي ديگر,همواره به سوي شناخت اسلام زنده سازنده پيشبرنده خالص تر حركت ميكرد.و اين حركت مرهون ذهن وقاد,روح جستجوگر ,...وتلاش كم نظير شبانه روزي او در راه فهميدن و فهماندن بود,..."
البته اگر دوست فيلسوف بزرگ اين دو شخصيت رو قبول داشته باشن, چون ظاهرا ايشون امام خميني رو هم قبول ندارند.

يا علي مددي
chakad حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
كاربران ذيل از chakad بابت اين نوشته مفيد تشكر كرده‌اند :
قديمي Monday 25 November 2002   #8
alirezafarzan
عضو ثابت
 
نشان alirezafarzan
 
تاريخ ثبت نام: Nov 2002
مكان: gheytarie
پاسخ‌ها: 4
ارسال پيام توسط Yahoo به alirezafarzan
ya ali goftim eshgh aghaz shod

salam dr shriati motefakere filsofi bod ke dar oje khfaghan sokot nakard va eslame 1400 sale pish ra motabeghe zaman roshan kard va ye ki az hezar jomle zibaye ishan ( agar tanha tarin tanha shavam baz ham khoda hast)
alirezafarzan حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Tuesday 4 September 2007   #9
respina
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: Sep 2007
پاسخ‌ها: 2
ج: دکتر علي شريعتي

سلام

من يه تازه واردم كه فقط به عشق بحث و گفتگو در مورد اين چهره هاي بزرگ وماندگار در اين تالار عضو شدم. بنده به شخصه با شخصيت پرستي مخالفم چون خود دكتر هم با شريعتيسم مخالف بود. به اعتقاد من بايد كتابها و مطالب ايشون رو مطالعه كرد ودر مورد اونها نظر داد كه اگر كسي با بي طرفي تمام كتابهاي ايشون رو مطالعه كنه حتما بهره مي بره.
با خوندن كتاب شيعه تازه مي فهمي كه شيعه يعني چه و رسالت شيعيان جهان چيست يا كتابهايي مثل "آري اينچنين بود برادر"و"پدر مادر ما متهميم" "ابوذر" فاطمه فاطمه است" " نيايش "بيانگر روح بلند و فكر روشن اين انسان آزاده است.شريعتي مطالبي بيان كرد كه هيچ كس قدرت بيانش رو نداشت.
به قول شهيد مطهري :" بعضي مقالات دكتر شريعتي و از جمله «زن در چشم و دل محمد » را هيچ يك از ما نمي توانستيم بگوييم."شريعت مطهرص9
شريعتي يك عامي نبود كه بتوان به آساني در موردش به اين تندي قضاوت كرد.
وقتي حاج سيد احمد خميني در مورد شريعتي اينطور مي فرمايند: "خدمات ايشان چيزي نبود كه حالا من بخواهم راجع به آن صحبت كنم ، براي اينكه ايشان واقعا معلم انقلاب بودند و هستند.ايشان بزرگترين فردي هستند كه رابط بين دانشگاه و حوزه شدند.بزرگترين فردي بودند كه با كتابهي خودشان،اسلام را ،همان اسلام واقعي را به ما و جامعه عرضه كردند." كدامين راه سوم!؟ص22
البته رهبر هم بر اين معتقدند كه كه شريعتي بر خلاف آن چه همگان تصور مي كنند، يك چهره ي همچنان مظلوم است و اين بدليل طرفداران و مخالفان اوست.

يا حق
respina حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 3 كاربر از respina بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Tuesday 4 September 2007   #10
m_raadi
عضو ثابت
 
تاريخ ثبت نام: Sep 2006
پاسخ‌ها: 14
ج: دکتر علي شريعتي

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام
انشاءالله حال دوستان خوب باشد.
بنده کاری به دکتر شریعتی ندارم و بحث در مورد ایشان را به دیگر دوستان محول می کنم تنها دلیلش هم بی اطلاعی از اکثر آثار ایشان و بی اطلاعی از اکثر وقایعی است که به ایشان مربوط می شود.
اما راجع به سخنان این دوستمان که گفتند: «ائمه ما به كرات در احاديثي كه از ايشان رسيده گفته اند كه قرآن كلام خداست و تنهاكساني كه به علوم آن احاطه دارند ما هستيم . و يا هر كس به راي قرآن ر ا تفسير كنددر دين خدا بدعت آورده و از دين خارج است»
اگر بفرمایند ائمه ما در کدام حدیث گفته اند تنها قرآن را ما می فهمیم و تنها ما کلمات قرآن را می توانیم درک کنیم ممنون می شوم. بله درست است در متشابهات قرآن، ائمه ما را به مفاهیم اصلی می رسانند (البته با دلیل و استنباط) اما اینکه فهم ظاهری و ابتدایی قرآن منحصر به ائمه باشد چنین چیزی در فرهنگ ما وجود ندارد. بلکه بلعکس قرآن خود را چنین معرفی می کند: «... بلسان عربی مبین» (النحل: 103؛ همچنین الشعرا: 195) به زبان عربی شیوا، یعنی قرآن به زبان عربی است و زبان عربی را هم که روشن و بدون ابهام است و هرکس می تواند آنرا بفهمد.
همچنین بعضی احادیث ما می گوید که هرگاه احادیثی از ما به شما رسید با قرآن تطبیق دهید اگر مخالفت نداشت آن را اخذ کنید (وسائل الشیعه، ج 27، ص 118) و این دوست عزیزمان هم که به وجود چنین احادیثی اعتراف کرده اند، پس حتماً ما قرآن را در حد معانی اولیه و ظاهری و مورد نظر می توانیم بفهمیم که ائمه به ما دستور داده اند احادیث ما را با قرآن بسنجید و اگر ما قرآن را نفهمیم پس چگونه ائمه به ما دستور سنجیدن احادیث با قرآن را داده اند؟!
بنده فکر می کنم این دوست عزیز ما گرفتار «اخباری گری» شده اند و انشاءالله با مطالعه بیشتر از این گروه دور شوند و به کلام ائمه و قرآن رجوع کنند.
اما راجع به این گفته دوست عزیزمان که « چرا ما تفسير امام حسن عسگري را كنار بگذاريم و بريم ببينيم مولوي چي گفته؟»
ای کاش این دوست گرامی ما کمی مطالعه و تحقیق در این زمینه انجام می دادند و به این سرعت و بدون علم در این موارد اظهار نظر نمی کردند.
کتاب تفسیر منسوب به امام حسن عسکری از نظر علمای مذهب که زمینه رجال و بررسی روایات خبره بوده اند، ارزش و اعتباری ندارد. عالم کم نظیر شیعه علامه حلی این کتاب را سراسر مجعول می داند (خصالة الرجال، ص 257) همچنین سند این کتاب مورد خدشه است. و به نظر اهل تحقیق بسیاری از مطالب آن با کتاب خدا و روایات قطعی از اهل بیت و مسلمات تاریخی تعارض دارد.
مثلاً در این کتاب (در ضمن تفسیر آیه 100سوره بقره) آمده است که پیامبر به ابوبکر فرمود: «خداوند تو را نسبت به من به منزلۀ سمع و بصر و رأس در برابر جسد و به منزلۀ روح در بدن قرار داد.» (بررسی صحت و اعتبار روایات تفسیر منسوب به امام حسن عسکری، ص 231) چنین مطلبی حتی در کتب اهل سنت هم وجود ندارد. و موارد بسیار دیگر که بخاطر خلاصه نویسی از گفتن آن خودداری می کنیم.
باید به این دوست عزیزمان بگوییم اعتبار این تفسیر در حد همان داستان ها و افسانه های مولوی است.
اما در مورد کتاب کافی که ایشان آن را مرجع معتبر تلقی کرده است باید بگوییم اهل فن می دانند بیش از نیمی از روایات این کتاب معتبر نیست. شهید ثانی از 16122 حدیث موجود در کافی 9485 حدیث آن را ضعیف می شمارد. (تاریخ عمومی حدیث، ص 367) علامه مجلسی در مرآة العقول مجموعه احادیث کتاب الحجة اصول کافی که از نظر سند معتبر است را 236و بقیه احادیث که از نظر سند نا معتبرند را 726 حدیث می داند. (غلو، در آمدی بر افکار و عقاید غالیان در دین، ص 63 و 64) در نتیجه اخبار کافی نیز مانند کتاب بحار الانوار که مورد اعتراض دوستمان قرار گرفته بود باید بررسی شود و صحیح و ضعیفش مشخص شود.
و اما در مورد علامه طباطبایی که ایشان گفته اند: « اما در مورد علامه طباطبايي بايد بگويم كه بسياري از علما با ايشان مخالف بوده اندو هستند, و ايشان را بدعتگذار در دين ميدانند به اين معني كه از نظر عده اي كه منهم فكر ميكنم نظرشان صحيح است وارد كردن عرفان و فلسفه در تعاليم اسلامي كاري خطا وايجاد انحراف در دين است.»
ایشان باید بدانند که این اظهار نظر بدون تحقیق نیازمند جوابگویی در آخرت است. از نظر شما باید امام خمینی نیز بدعت گذار در دین باشد. همچنین آیت الله بروجردی که رضایت به ادامه دادن درس فلسفه علامه طباطبایی داده اند باید بدعت گذار در دین باشد. (مهر تابان، تحت عنوان پيام‌ آية‌ الله‌ بروجردي‌ به‌ علاّمه‌ و جواب‌ ايشان‌PAGEREF _Toc70323234 \h49) اگر منظور این دوست عزیزمان از وارد کردن فلسفه در دین، همان مباحث عقلی است که از بدیهیات و مسلمات شروع شده و قضایا و مطالبی را اثبات می کند، پس آیات قرآن که به تعقل دستور می دهد و همچنین خطبه اول نهج البلاغه و روایات در باب عقل در کتاب کافی و مناظرات منسوب به ائمه و ... نیز باید از نظر ایشان بدعت در دین باشد.
بنده خواهشمندم نام آن عده که علامه طباطبایی را بخاطر فلسفه بدعت گذار نامیده اند را اگر اهل علم هستند نام ببرید تا بدانیم چه کسانی مخالف قرآن و ائمه و تعقل هستند.
حرف آخر: امیدوارم دوست عزیزم جناب filsoofebahalبا مطالعه بیشتر و با درک صحیح تر به مباحث بپردازند و انشاءالله بدون تحقیق و فکر مطالبی را بیان نکنند که لسان المومن من رواء قلبه و انّ قلب المنافق من وراء لسانه لان المومن اذا اراد ان یتکلم بکلام تدبره فی نفسه ...» (نهج البلاغه، خطبه 176) همانا زبان مومن در پسِ قلب او و قلب منافق از پسِ زبان اوست. زیرا مومن هرگاه بخواهد سخنی بگوید می اندیشد.

با تشکر --- m_raadi

m_raadi حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Tuesday 4 September 2007   #11
MSR
Hosein
 
نشان MSR
 
تاريخ ثبت نام: May 2007
مكان: hz$
پاسخ‌ها: 6,408
ارسال پيام توسط Yahoo به MSR
ج: دکتر علي شريعتي

شايد تمام عقايد دكتر شريعتي درست نباشد اما ايشان پايه گذار يك ديد تازه به مذهب تشيع شد و ما را متوجه بدعت هاي بوجود امده در تشيع كرد.به نظر من امروزه نياز بيشتري به تفكر شريعتي وجود دارد

با نگاه به همين تالار دين ودنيا و ديدن تفكر بعضي افراد كه خود را شديدا مذهبي و دوستدار اهلبيت مي دانند مي توان به اهميت اين موضوع پي برد.
__________________
تو زندگی حقایقی هست که میشه فهمید ، ولی نمیشه فهموند !
MSR حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 2 كاربر از MSR بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Wednesday 5 September 2007   #12
149
عضو ثابت
 
نشان 149
 
تاريخ ثبت نام: Aug 2007
مكان: ایران
پاسخ‌ها: 70
ارسال پيام توسط Yahoo به 149
ج: دکتر علي شريعتي

این لینک برای شناخت بیشتر دکتر شریعتی واثاروی:[]
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%...B9%D8%AA%DB%8C
__________________
لا اله الا الله وحده لا شریک له .له الملک وله الحمد یحی ویمیت ویمیت ویحی وهو حی لا یموت .بیده الخلق وهو علی کل شی قدیر .

آخرين ويرايش 149 ، Wednesday 5 September 2007 در 01:18AM. دليل: 22
149 حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Wednesday 5 September 2007   #13
149
عضو ثابت
 
نشان 149
 
تاريخ ثبت نام: Aug 2007
مكان: ایران
پاسخ‌ها: 70
ارسال پيام توسط Yahoo به 149
Post دکتر علی شریعتی انسانی است: با غرور می‌تازد، با دروغ می‌بازد و با عشق می‌میرد

__________________
لا اله الا الله وحده لا شریک له .له الملک وله الحمد یحی ویمیت ویمیت ویحی وهو حی لا یموت .بیده الخلق وهو علی کل شی قدیر .
149 حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Monday 21 April 2008   #14
seyyed.reza
نسل سومی
 
نشان seyyed.reza
 
تاريخ ثبت نام: Oct 2007
مكان: کهگیلویه
سن: 29
پاسخ‌ها: 30
ارسال پيام توسط Yahoo به seyyed.reza
ج: دکتر علي شريعتي

دوستان عزیز با عرض سلام

با عرض شرمندگی

پس از مدت ها غیبت به تالار گفتمان ایرانیان برگشتم

استاد مرتضی مطهری در رابطه با دکتر شریعتی بر این عقیده اند که برخی نوشته های ایشان به سمت و سوی انحراف کشانده شدند و حتی در برخی از نوشته ها تاکید کرده بودند که معانی شرک و کفر آشکار گردیده است

شهید مطهری در طی تذکری به دکتر از ایشان می خواهند تا نوشته های مورد نظر در کتبشان را اصلاح نمایند ولی دکتر به این مساله تن نمی دهد و شهید مطهری در طی تذکر رسمی به ایشان اینگونه خطاب می کند که در صورتی که این اصلاحات قبل از چاپ صورت نگیرد کلیه معنای و مفاهیم متون مورد نظر را افشا و اشکار می سازد.........

دکتر شریعتی که با این تذکر شهید مطهری مانعی را بر سر راه خود دیده بود پس از مدتی حاضر شد نماینده خویش را به محضر استاد مطهری فرستاده و متون مورد نظر را مطابق نظر علامه مطهری اصلاح نمایند و کتب حاضر دکتر شریعتی حاصل نظارت و ویرایش علامه مطهری است و نسخه های اصلی آن در دسترس نمی باشند
__________________
بنگر به جای نره شیران این زمان خوکند...
seyyed.reza حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Wednesday 23 April 2008   #15
3Reza
We Will Rise Again
 
نشان 3Reza
 
تاريخ ثبت نام: Jan 2008
مكان: گربهء قلب زمين
سن: 30
پاسخ‌ها: 19,266
روزنوشته ها: 10
ج: دکتر علي شريعتي

سلام
من خیلی دکتر رو دوستش دارم و همیشه سعی میکنم که با اندیشه های دکتر زندگی کنم. البته سعی میکنم!
__________________
عيد من آن روزی اىست كه زحمت يك سالِ دهقان، شامِ يك شب پادشاه نباشد!
درد من تنهایی نیست بلکه مرگ ملتی است که گدایی را قناعت، بی عرضگی را صبر، و با تبسمی بر لب این حماقت را حکمت خداوند می نامد!

آخرين ويرايش 3Reza ، Wednesday 23 April 2008 در 10:42AM.
3Reza حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
كاربران ذيل از 3Reza بابت اين نوشته مفيد تشكر كرده‌اند :
پاسخ

Bookmarks


كاربراني كه در حال مشاهده اين گفتگو هستند : 1 (0 عضو 1 ميهمان)
 
ابزار گفتگو

قوانين ارسال نوشته
شما نمی توانید سرنگار جدید ارسال نمائید.
شما نمی توانید پاسخ ارسال کنید.
شما نمی توانید ضمیمه ارسال کنید
شما نمی توانید نوشته های خود را ویرایش نمائید

کدتالار روشن هست
شكلكهاروشن هستند
[IMG]کد روشن هست
كد HTML خاموش هست

پرش به تالار مورد نظر


كليه زمانها +3.5 نسبت به گرينويچ . هم اكنون ساعت 12:21AM مي‌باشد.


© کليه حقوق براي باشگاه جوانان ايراني محفوظ است .
قوانين باشگاه
Powered by: vBulletin Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Theme & Persian translation by Iranclubs technical support team
اين وبگاه صرفا خدمات گفتمان فارسي بر روي اينترنت ارائه مي‌نمايد .
نظرات نوشته شده در تالارها بعهده نويسندگان آنهاست و لزوما نظر باشگاه را منعكس نمي‌كند
no new posts