بازگشت به عقب   باشگاه جوانان ایرانی / تالار گفتمان ایرانیان > باشگاه دانش و فناوری > خودرو

نکات

پاسخ
 
ابزار گفتگو
قديمي Tuesday 15 July 2008   #1
3Reza
We Will Rise Again
 
نشان 3Reza
 
تاريخ ثبت نام: Jan 2008
مكان: گربهء قلب زمين
سن: 30
پاسخ‌ها: 19,266
روزنوشته ها: 10
Arrow Mazda Rx-8 2009

سلام خدمت تمام دوستان عزیز
این هم یکی از خودروهای کمپانی مزدا که دارای 2 سلیندر و 1300 سی سی قدرت موتور میباشد این خودرو کوپه هست و مثل اکثر تولیدات این کمپانی بیشتر شبیه خودروهای اسپرت می باشد رد لاین این خودرو 9000 دور هست و دارای گیربکس 6 دنده میباشد



__________________
عيد من آن روزی اىست كه زحمت يك سالِ دهقان، شامِ يك شب پادشاه نباشد!
درد من تنهایی نیست بلکه مرگ ملتی است که گدایی را قناعت، بی عرضگی را صبر، و با تبسمی بر لب این حماقت را حکمت خداوند می نامد!
3Reza حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
كاربران ذيل از 3Reza بابت اين نوشته مفيد تشكر كرده‌اند :
قديمي Tuesday 15 July 2008   #2
3Reza
We Will Rise Again
 
نشان 3Reza
 
تاريخ ثبت نام: Jan 2008
مكان: گربهء قلب زمين
سن: 30
پاسخ‌ها: 19,266
روزنوشته ها: 10
ج: Mazda Rx-8 2009

__________________
عيد من آن روزی اىست كه زحمت يك سالِ دهقان، شامِ يك شب پادشاه نباشد!
درد من تنهایی نیست بلکه مرگ ملتی است که گدایی را قناعت، بی عرضگی را صبر، و با تبسمی بر لب این حماقت را حکمت خداوند می نامد!
3Reza حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
كاربران ذيل از 3Reza بابت اين نوشته مفيد تشكر كرده‌اند :
قديمي Tuesday 15 July 2008   #3
3Reza
We Will Rise Again
 
نشان 3Reza
 
تاريخ ثبت نام: Jan 2008
مكان: گربهء قلب زمين
سن: 30
پاسخ‌ها: 19,266
روزنوشته ها: 10
ج: Mazda Rx-8 2009

__________________
عيد من آن روزی اىست كه زحمت يك سالِ دهقان، شامِ يك شب پادشاه نباشد!
درد من تنهایی نیست بلکه مرگ ملتی است که گدایی را قناعت، بی عرضگی را صبر، و با تبسمی بر لب این حماقت را حکمت خداوند می نامد!
3Reza حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
كاربران ذيل از 3Reza بابت اين نوشته مفيد تشكر كرده‌اند :
قديمي Tuesday 15 July 2008   #4
3Reza
We Will Rise Again
 
نشان 3Reza
 
تاريخ ثبت نام: Jan 2008
مكان: گربهء قلب زمين
سن: 30
پاسخ‌ها: 19,266
روزنوشته ها: 10
ج: Mazda Rx-8 2009

__________________
عيد من آن روزی اىست كه زحمت يك سالِ دهقان، شامِ يك شب پادشاه نباشد!
درد من تنهایی نیست بلکه مرگ ملتی است که گدایی را قناعت، بی عرضگی را صبر، و با تبسمی بر لب این حماقت را حکمت خداوند می نامد!
3Reza حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Thursday 17 July 2008   #5
Majid_ag
MTCC
 
تاريخ ثبت نام: May 2008
مكان: مشهدالرضا
سن: 40
پاسخ‌ها: 4,516
ج: Mazda Rx-8 2009

این ماشین رو واقعا دوست دارم.
تنها خودرو دنیا که تولید انبوه میشه و موتورش سیلندر و پیستون نداره!!!!!!!!!
اون که حمیدرضا جان نوشته 2 سیلندر با عرض پوزش درست نیست.این خودرو دو روتر(گردنده) داره. موتور وانکل سیلندر نداره.
استفاده از موتور وانکل که حجم کمتری نسبت به موتورهای معمولی داره باعث میشه که با وجود کوچکی خودرو در حد یک خودروی دونفره ولی گنجایش چهار مسافر رو داشته باشه.البته طریقه قرار گیری خاص در ها و عدم وجود ستون B در این ماشین به این وضعیت کمک میکنه.
__________________
حیف ...
Majid_ag حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Friday 18 July 2008   #6
3Reza
We Will Rise Again
 
نشان 3Reza
 
تاريخ ثبت نام: Jan 2008
مكان: گربهء قلب زمين
سن: 30
پاسخ‌ها: 19,266
روزنوشته ها: 10
ج: Mazda Rx-8 2009

مزدا آر ايكس-8 (Mazda RX-8) خودرويي اسپرت است كه مي توان گفت از چندين جهت سنت شكني كرده است. در طراحي خارجي طراحان با استفاده از دو در بزرگ به همراه دو در كوچكتر مدلي خاص را بوجود آوردند كه جهت سهولت در سوار شدن سرنشينان عقب استفاده مي شود . در قسمت موتور نيز كمپاني مزدا از سري موتورهاي چرخشي (Wankel) بهره گرفته است بطوري كه با حجم 1.3 ليتر قادر به توليد 212 اسب بخار قدرت مي باشد

واما توضیح در مورد موتورهاي چرخشي (Wankel) :

قلب موتور وانکل "گردنده" (rotor) است.گردنده تقریبا" معادل پیستون در موتورهای پیستونی است.گردنده روی برآمدگی های بزرگ دایره ای شفت سوار شده است.این برآمدگی ها که از مرکز شفت جابجا شده اند همانند دسته میل لنگ عمل می کند و این امکان را به rotor می دهند که میله ی خروجی را بگرداند.زمانی که rotor در داخل محفظه می گردد بر برآمدگی های شفت در گرداگرد یک دایره ی تنگ فشار وارد می کند (می چرخاند), سه بار چرخیدن شفت بازای هر گردش rotor را به وجود می آورد و درMazda RX-8 از دو روتور استفاده شده که من لفظ عام اون رو گفتم و به عنوان پیستون مطرح کردم .
__________________
عيد من آن روزی اىست كه زحمت يك سالِ دهقان، شامِ يك شب پادشاه نباشد!
درد من تنهایی نیست بلکه مرگ ملتی است که گدایی را قناعت، بی عرضگی را صبر، و با تبسمی بر لب این حماقت را حکمت خداوند می نامد!
3Reza حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
كاربران ذيل از 3Reza بابت اين نوشته مفيد تشكر كرده‌اند :
قديمي Friday 18 July 2008   #7
Majid_ag
MTCC
 
تاريخ ثبت نام: May 2008
مكان: مشهدالرضا
سن: 40
پاسخ‌ها: 4,516
ج: Mazda Rx-8 2009

ممنون از توضیحت حمید رضا جان.
تنها عیب موتورهای وانکل اینه که مصرف سوختش بطور معمول بیشتر از معادل موتور معمولی معادل خودشه.ولی RX8 واقعا یه خودروی برتر از نظر منه.
__________________
حیف ...
Majid_ag حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
كاربران ذيل از Majid_ag بابت اين نوشته مفيد تشكر كرده‌اند :
قديمي Friday 18 July 2008   #8
3Reza
We Will Rise Again
 
نشان 3Reza
 
تاريخ ثبت نام: Jan 2008
مكان: گربهء قلب زمين
سن: 30
پاسخ‌ها: 19,266
روزنوشته ها: 10
ج: Mazda Rx-8 2009

پس حله دیگه! بگیرم برات؟!
__________________
عيد من آن روزی اىست كه زحمت يك سالِ دهقان، شامِ يك شب پادشاه نباشد!
درد من تنهایی نیست بلکه مرگ ملتی است که گدایی را قناعت، بی عرضگی را صبر، و با تبسمی بر لب این حماقت را حکمت خداوند می نامد!
3Reza حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Friday 18 July 2008   #9
Majid_ag
MTCC
 
تاريخ ثبت نام: May 2008
مكان: مشهدالرضا
سن: 40
پاسخ‌ها: 4,516
ج: Mazda Rx-8 2009

نه بابا من منتظر بوگاتی ویرونم.
__________________
حیف ...
Majid_ag حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
كاربران ذيل از Majid_ag بابت اين نوشته مفيد تشكر كرده‌اند :
قديمي Friday 18 July 2008   #10
3Reza
We Will Rise Again
 
نشان 3Reza
 
تاريخ ثبت نام: Jan 2008
مكان: گربهء قلب زمين
سن: 30
پاسخ‌ها: 19,266
روزنوشته ها: 10
ج: Mazda Rx-8 2009

ماشاالله!!! ولی خودمونیم، خیلی کم اشتهاایااااااااااااااا
__________________
عيد من آن روزی اىست كه زحمت يك سالِ دهقان، شامِ يك شب پادشاه نباشد!
درد من تنهایی نیست بلکه مرگ ملتی است که گدایی را قناعت، بی عرضگی را صبر، و با تبسمی بر لب این حماقت را حکمت خداوند می نامد!
3Reza حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Friday 18 July 2008   #11
Majid_ag
MTCC
 
تاريخ ثبت نام: May 2008
مكان: مشهدالرضا
سن: 40
پاسخ‌ها: 4,516
ج: Mazda Rx-8 2009

__________________
حیف ...
Majid_ag حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
قديمي Friday 18 July 2008   #12
Folaani
عضو ثابت
 
نشان Folaani
 
تاريخ ثبت نام: May 2006
پاسخ‌ها: 2,487
ج: Mazda Rx-8 2009

اوه چه جالب!
چون بنده هم یه جورایی کم و بیش از محققان درمورد موتور وانکل بوده ام!!
داستان از مطالعهء کتاب هنرستان قدیمی ای که درش موتور وانکل آمده بود شروع شد.
بعد از خودم پرسیدم اگر این موتور اینقدر خوبه چرا جایگزین موتورهای پیستونی نشده؟
هنوز هم جواب این سوال رو بطور کامل و قاطع و دقیق نمیدونم؛ اما تازگی با کمی پیگیری و تحقیق جدید اطلاعات بیشتری بدست آوردم.
قبلا پیش بینی کرده بودم که انحصارگری و همدستی سرمایه دارها و صنایع بزرگ و احتمالا سیاستهای اقتصادی عمومی خاصی ممکنه باعث این امر بوده باشه. و در آن زمان، یکی از دوستان هم که آدم دقیقی بود این حرف بنده رو تایید کرد. ولی متاسفانه سندی در این ارتباط ارایه نداد و هنوز هم این حرف برام اثبات نشده.
اون زمان توی کتابها نوشته بود که موتور بسیار خوبی هست و قدرت بیشتر و دوام بیشتر ارایه میده و یکسری مزایای قابل توجه دیگه. و یکسری اشکالات فنی و مشکلات ساختی که داشته به مرور با روشهای مختلف حل شده یا رو به حل شدن هست.

خب و اما امروز!
اطلاعات جدیدی که در کلیه این ارتباطها بدستم اومده اینهاست:
دلیل اصلی عدم فراگیر شدن این موتور، در درجهء اول، عدم تطبیق کافی اون با استانداردهای زیست محیطی بوده. یعنی آلایندگی گازهای خروجی اون بیشتر از موتورهای پیستونی هست. البته اومده بود که این مشکل قابل حل باید باشه! احتمالا با سیستمهایی مثل پس‌سوز اگزوز و اینها. حالا بنده نمیدونم دیگه چرا روش زیاد کار نشده. حتما این مدلهای جدید باید حداقل با استانداردهای کشور خودشون منطبق باشن و باید سطح تطبیق اونها بهتر شده باشه (همچنین مصرف سوخت که بهش در اینجا اشاره شده).
گویا یکی از دلایل این آلایندگی این هست که در این موتور مقدار کمی روغن هم همراه با سوخت به محفظهء اشتعال تزریق میشه؛ این بخاطر افزایش دوام اجزای خاصی در این موتور هست که بیشترین فشار و فرسایش رو تحمل میکنن.
یکی از دلایل هم ممکنه مربوط به شکل محفظهء احتراق باشه که گفته شده ایجاد احتراق ایدئال و کامل در اون دشوارتر از موتورهای پیستونی هست.

درمورد مصرف سوخت هم چیزهایی پراکنده خوندم.
ولی با توجه به اینکه این موتور قدرت خوبی رو تولید میکنه نمیدونم چرا مصرف سوخت باید بالاتر از موتورهای پیستونی باشه. و البته ممکنه این مصرف اضافه در مدلهای قدیمی تر بیشتر بوده.
از اونجایی که در این موتور حرکت رفت و برگشتی پیستون رو نداریم، انرژی ای در این راستا هدر نمیره. چون در موتورهای پیستونی برای غلبه بر اینرسی پیستونها و معکوس شدن جهت حرکت اونها، مقداری انرژی هدر میره. اما در موتور وانکل، روتورها دایما بصورت چرخش به یک جهت ثابت کار میکنن و تغییری در جهت این چرخش صورت نمیگیره.
مزیت دیگر این حرکت چرخشی ثابت این هست که این موتورها کاملا نرم (و فکر میکنم، ساکت) هستن و لرزش بسیار کمتری رو نسبت به موتورهای پیستونی ایجاد میکنن. هیچ موتور پیستونی ای نباید به پای اونها برسه در این جنبه.
در جنبهء دیگر، موتورهای وانکل بعلت دارا بودن اجزای متحرک کمتر نسبت به موتورهای پیستونی، از دوام بیشتری میتونن برخوردار باشن و خرابی و هزینهء کمتری داشته باشن. این موتورها قابل اتکاتر و امن تر از موتورهای پیستونی هستن.
و البته کاربرد و ترجیح این موتورها در پاره ای صنایع هوایی، نشون میده که این ادعا صحت داره.

راستی درمورد دوام این موتور ادعاهایی وجود داره که بنده سندی رو دم دست ندارم که ارایه کنم؛ ولی بنظر میرسه باید مستند باشه (توصیه میکنم برای پیدا کردن سرنخ، به مقالات ویکیپدیا (wikipedia.org) مراجعه کنید).
داستان از این قراره که اتومبیلهایی که مجهز به این موتور بودن (فکر میکنم از کمپانی مزدا)، در یکسری مسابقات که ظاهرا از نوع طولانی و استقامتی بودن مرتبا برنده میشدن!!
ظاهرا این موتور رو بخاطر برتری هایی که نسبت به موتورهای پیستونی داره از شرکت در یکسری مسابقات هم محروم کردن. درست یادم نیست ولی شاید مسابقات مربوط به مسابقات موتورسیکلت رانی میشد.

تصویری متحرک از چگونگی کارکرد موتور وانکل:

__________________
ارحمنا يا ارحم الراحمين


آخرين ويرايش Folaani ، Friday 18 July 2008 در 10:48AM.
Folaani حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
تعداد 2 كاربر از Folaani بابت نوشتن اين پست تشكر كرده‌اند :
قديمي Friday 18 July 2008   #13
Majid_ag
MTCC
 
تاريخ ثبت نام: May 2008
مكان: مشهدالرضا
سن: 40
پاسخ‌ها: 4,516
ج: Mazda Rx-8 2009

ممنون از مطلب کاملتون.
__________________
حیف ...
Majid_ag حاضر نيست   پاسخ بهمراه نقل قول
پاسخ

Bookmarks


كاربراني كه در حال مشاهده اين گفتگو هستند : 1 (0 عضو 1 ميهمان)
 
ابزار گفتگو

قوانين ارسال نوشته
شما نمی توانید سرنگار جدید ارسال نمائید.
شما نمی توانید پاسخ ارسال کنید.
شما نمی توانید ضمیمه ارسال کنید
شما نمی توانید نوشته های خود را ویرایش نمائید

کدتالار روشن هست
شكلكهاروشن هستند
[IMG]کد روشن هست
كد HTML خاموش هست

پرش به تالار مورد نظر


كليه زمانها +3.5 نسبت به گرينويچ . هم اكنون ساعت 12:07AM مي‌باشد.


© کليه حقوق براي باشگاه جوانان ايراني محفوظ است .
قوانين باشگاه
Powered by: vBulletin Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Theme & Persian translation by Iranclubs technical support team
اين وبگاه صرفا خدمات گفتمان فارسي بر روي اينترنت ارائه مي‌نمايد .
نظرات نوشته شده در تالارها بعهده نويسندگان آنهاست و لزوما نظر باشگاه را منعكس نمي‌كند
no new posts